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Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)
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Résultat de la recherche de CHR. PIZ., Trois vertus W.H.
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B. - | [L'obj. désigne une chose] "Restreindre, limiter" : Ycelle sobrece, qui est la premiere, ne s'estendra pas seulement en boire ne en mengier, mais en toutes aultres choses esquelles elle pourra servir et restraindre et abaicier superfluitéz. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 43]). |
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"Détestable, abominable" : Avisez la grant ordure de vostre maniere de vivre tant abhominable que avec ce que vous estes en l'ire de Dieu, le monde tant vous desprise que toute personne honneste vous fuit comme chose escommeniee, et en rue destourne sa vue que ne vous voye. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 212]). ...levez sus et vous sourdez de la boue tant abhominable, et ne vueilliez plus souffrir voz povres ames chargees des ordures commises par les villains corps ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 212]). |
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"Détestable, abominable" : Avisez la grant ordure de vostre maniere de vivre tant abhominable que avec ce que vous estes en l'ire de Dieu, le monde tant vous desprise que toute personne honneste vous fuit comme chose escommeniee, et en rue destourne sa vue que ne vous voye. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 212]). ...levez sus et vous sourdez de la boue tant abhominable, et ne vueilliez plus souffrir voz povres ames chargees des ordures commises par les villains corps ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 212]). |
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- | Avoir abomination de qqc. "Avoir qqc. en horreur, le tenir pour abominable" : ...et a vous qui servez, le disons afin que abhominacion aiez de tieux choses faire. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 211]). |
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- | Avoir qqc. en abomination. "Avoir qqc. en horreur, le tenir pour abominable" : Et ne faictes pas comme aucunes foles qui cuident par parler des aultres mucier leurs folies ou faire a croire que moult sont preudesfemmes et que tel fait ont en abhominacion ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 217]). |
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"Abondamment" : ...et pour ceste cause, sans savoir la verité de la chose - laquelle est par aventure toute autre que elle ne la pense -, en mesjugera et mesdira habondament et plainement a petite consideracion pour bien pou d'achoison. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 143]). |
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"Riche, prospère" : Et des pouvres dont il dit que ilz sont beneuréz, est a entendre des povres d'esperit, laquelle chose puet estre meisment un tres riche et habondant homme, c'est assavoir cellui qui ne prisera riens les richeces du monde, et se il les a il les distribue en bonnes oeuvres et au servise de Dieu ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 27]). |
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"Abstinent" : ...combien que aucune creature soit abstinent, se garde de pechié et soit devote, et ait toutes autres vertus, sans ycelle [charité] qui fait les aultres valoir, tout est neant ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 187]). |
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"Ouvert, familier (dans ses relations avec autrui)" : Si nous convient dire les raisons qui nous meuvent, car maintes par aventure porroyent supposer et cuidier que plus leur loisist et apertenist estre accointables que autres femmes. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 130]). Pour ce disons que non estre trop accointable bien siet a femme, et que largece de language et d'attraiz accueillans lui messieent. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 133]). ...ne soient trop acointables ne privees a homes que on voye frequenter souvent en leur maison se ilz ne sont leurs parens ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 192]). |
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"Ouvert, familier (dans ses relations avec autrui)" : Si nous convient dire les raisons qui nous meuvent, car maintes par aventure porroyent supposer et cuidier que plus leur loisist et apertenist estre accointables que autres femmes. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 130]). Pour ce disons que non estre trop accointable bien siet a femme, et que largece de language et d'attraiz accueillans lui messieent. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 133]). ...ne soient trop acointables ne privees a homes que on voye frequenter souvent en leur maison se ilz ne sont leurs parens ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 192]). |
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"Ouvert, familier (dans ses relations avec autrui)" : Si nous convient dire les raisons qui nous meuvent, car maintes par aventure porroyent supposer et cuidier que plus leur loisist et apertenist estre accointables que autres femmes. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 130]). Pour ce disons que non estre trop accointable bien siet a femme, et que largece de language et d'attraiz accueillans lui messieent. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 133]). ...ne soient trop acointables ne privees a homes que on voye frequenter souvent en leur maison se ilz ne sont leurs parens ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 192]). |
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"En gardant son calme, sur un ton paisible" : ...la gardera de parler a ses femmes et a ses servans malgracieusement ne en tençant ne disant villennie, ains les enseignera doulcement et les reprendra de leurs deffaulx accoiseement, les menaçant de les mettre hors s'ilz ne se corrigent ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 45]). |
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"Calme, discret" : Si doivent estre leur paroles bonnes, simples et devotes, et sans trop de langage, leur abit honneste et sans nulle cointerie, a maintien acoisié et tres humble chiere, les yeulz baissiéz et la parolle basse. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 195]). |
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"Femme qui a accouché" : Ceste noble dame n'aura point honte de visiter aucunes fois les acouchees, et povres et riches ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 88]). Fileroit, garderoit des accouchees et des malades, demoureroit en une petite chambre en bonne rue et entre bonnes gens : la vivroit simplement et sobrement, si que on ne la veïst nulle foiz yvre ne gloute, male ne tencerresse, ne grant caqueterresse. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 214]). |
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"Femme qui a accouché" : Ceste noble dame n'aura point honte de visiter aucunes fois les acouchees, et povres et riches ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 88]). Fileroit, garderoit des accouchees et des malades, demoureroit en une petite chambre en bonne rue et entre bonnes gens : la vivroit simplement et sobrement, si que on ne la veïst nulle foiz yvre ne gloute, male ne tencerresse, ne grant caqueterresse. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 214]). |
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"De façon habituelle" : ...luy fera haïr de tout son cuer le vice de mençonge et amer verité, laquelle sera tant acoustumeement en sa bouche que on croira ce que elle dira ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 44]). |
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"Accroissement" : Savoir faisons que comme amour charitable nous contraingne a desirer le bien et accroissement de l'onneur et prosperité de l'université des femmes et a vouloir le decheement et destruction de toutes les choses qui y pourroyent empeschier, sommes meues a vous declairier et dire paroles de doctrine. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 10]). |
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I. - | Empl. pronom. "S'accroupir" : ...pour resister a tous les autres enuis se a chief en veult venir, que elle prengne cuer d'omme, c'est assavoir constant, fort et sage, pour avisier et pour poursuivre ce qui lui est bon a faire, non mie comme simple femme s'acroupir en pleurs et larmes sans autre deffense, comme un povre chien qui s'aculle en un coignet et tous les autres lui cuerent sus. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 191-192]). |
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Empl. pronom. "Se jeter dans un coin, contre qqc." : ...pour resister a tous les autres enuis se a chief en veult venir, que elle prengne cuer d'omme, c'est assavoir constant, fort et sage, pour avisier et pour poursuivre ce qui lui est bon a faire, non mie comme simple femme s'acroupir en pleurs et larmes sans autre deffense, comme un povre chien qui s'aculle en un coignet et tous les autres lui cuerent sus. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 191-192]). |
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I. - | "Celui qui participe activement à qqc., acteur" : Mais pour tout dire, ainsi comme il appert par la vie de Nostre Seigneur que il en voult estre le droit acteur, se peuent appeller les paciens vraiz filz de Dieu ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 168]). |
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"Demande, poursuite, requête, action par laquelle on s'adresse à un tribunal pour faire reconnaître un droit" : Se on l'assault par debtes, regarde quelle accion et quelle cause les demandeurs ont ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 191]). |
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"Ensemble des actes accomplis par une personne, activité" : ...et ainsi se finera l'ordre des communes journees de la prudent princepce vivant en bonne et saincte activeté. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 51]). |
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I. - | "S'occuper de, servir, aider, s'acquitter de certaines obligations envers qqn" : Hé Dieux ! que me eusses tu establie au monde en l'estat d'une povre femme, afin que je te peusse perfaictement en ycelle a tout le moins perfaictement servir en administrant et faisant service a tes membres (ce sont le pouvres) pour l'amour de toy. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 26-27]). |
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"Avis, conseil" : Pour le bel amonnestement Du bon roy, sanz arrestement, Li duy chevalier la paix firent. ([CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 300]). Superflus et oultrageux habis, joyaulx, attours et estat plus que raison, lui deffendra a avoir sur toute riens par l'admonestement de Prudence ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 43]). ...et tous telz ammonestemens et aultres bons et vertueux doivent souvent estre fais au filz du prince ([CHR. PIZ., Corps policie L., 1406-1407, 14]). |
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Part. passé en empl. adj. "Couvert de honte" : ...le monde, qui l'a en abhominacion, la debouteroit et chaceroit de tous lez, et pour ce, puisqu'elle est tant ahontee, jamais ne s'oseroit veoir entre gens ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 213]). |
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"Aiguille" : A ce propos Jhesucrist dit En l'ewangille ou n'a mesdit, Que plus tost un chamel chargié Yroit, sans estre deschargié, Par mi l'estroit et petit huis De l'eguille, qui a pertuis Bien petit, que un riche n'iroit En paradis ([CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 196-197]). Et ailleurs il dist que neant plus que un chamel chargié entreroit ou pertuis d'un aguille, n'yroit un riche en Paradis. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 15]). |
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Poindre contre l'aiguillon. "Agir en pure perte" : ...se tu lui disoyes rudement, tu n'y gaingneroyes riens, et s'il t'en menoit male vie, tu poindroies contre l'aguillon ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 55]). |
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II. - | Subst. masc. "Aîné" : Si se traveillera de tout son pouoir de les tenir et nourrir ensemble sans debat, et que tous les mainsnéz servent et honnourent l'ainsné, leur seigneur, si que raison est. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 84]). |
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III. - | Part. prés. en empl. subst. masc. "Lever du jour" : ...et ceste voye tenoit, n'a pas moult de temps qu'elle vivoit, la bonne et sage royne Jehanne, femme jadis du roy Charles de France, .IIIIe. du nom, qui se levoit tous les jours ains l'adjournant ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 47]). |
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II. - | Ajouter foi à qqc. "Croire à qqc." : Si sera bien informee lesquelz des clers et des maistres, tant des religieux comme d'autres, seront les plus souffisans et de la greigneur auctorité, et a qui on adjouste plus de foy a leurs diz. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 67]). |
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"Allégement" : Et aprés ce que l'ame du corps sera partie, en merite et guerdon de son service leur plaise offrir a Dieu pour elle paternostres, oblacions et devocions pour l'alegement des peines par ses deffaultes desservies ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 226]). |
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"Envoyé, ambassadeur" : Si avint une fois que cellui roy, ou autre sien successeur, avoit envoyé ses ambassadeurs en une autre contree ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 201]). ...Fabricius, qui n'ot point de honte d'estre veu des embassadeurs notables de ses ennemis mengier à table seant sus une petite fourme, servi en escuelles de bois ([CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 102]). |
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I. - | Empl. trans. "Apaiser, calmer, modérer" : Pour ce la sage ancienne dame, quant elle sentira que son courage sera enclin a tencier ou se corroucier, elle l'amoderera par celle sage discrecion ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 198]). |
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"Tromperie, illusion que l'attitude, l'action de qqn détermine chez un autre" : ...avec le mauvais lenguage et blasme qui puet sourdre a femme par abit desordenné et par maniere malhonneste, y a un autre plus perilleux inconvenient : c'est l'amusement des folz hommes qui peuent penser que elle le face pour estre convoitee et desiree par fole amour. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 179]). |
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"Ange" : ...la, le triangle Est tout esgal en chacun angle ([CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 111]). ...si devindrent deables Ceulx qui angelz souloient estre ([CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 135]). Tres saint, beneuré colliege et court de Paradis, angelz, archangelz, cherubins, seraphins, trosnes et dominacions, saints apostres de Dieu, martirs, confesseurs, et toute l'université des beneurees sainctes, martires, vierges et continentes, priez pour moy et soiez en mon aide. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22]). Belle, qui ange ressemble, Dieux ! quant serons nous ensemble ? ([CHR. PIZ., Cent ball. amant dame C., c.1409-1410, 88]). |
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"Coin, détour" : ...tu les estendras par la terre es lieux et es places et es angles par ou les dames, et generaument toutes femmes, passent et cuerent, afin que celles qui sont farousches et dures a dominer puissent estre happees, prises et trebuschees en noz laz ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 8-9]). |
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"Moisson ou récolte faite au mois d'août" : Avec ce, quant les blefs seront sur le meurir des le moys de may, n'attendra pas la chierté, ains baillera son aoust a soier a compaignons bons, fors et diligens ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 154]). |
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Par appoint. "Comme il faut, de manière convenable" : Et quoy que elle soit joenne, doit estre en ses jeux et ris attrempee et sans desordennance et le savoir prendre par apoint, si que ilz soient bien seans ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 179]). ...se elle est joyeuse de sa condicion (...) doit toutevoyes regarder que elle prengne ses joyeusetéz par apoint, non mie de la maniere des joennes, mais plus rassisement face ses esbatemens et sans nul effroy. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 198]). |
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Par appoint. "Comme il faut, de manière convenable" : Et quoy que elle soit joenne, doit estre en ses jeux et ris attrempee et sans desordennance et le savoir prendre par apoint, si que ilz soient bien seans ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 179]). ...se elle est joyeuse de sa condicion (...) doit toutevoyes regarder que elle prengne ses joyeusetéz par apoint, non mie de la maniere des joennes, mais plus rassisement face ses esbatemens et sans nul effroy. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 198]). |
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"Archange" : Tres saint, beneuré colliege et court de Paradis, angelz, archangelz, cherubins, seraphins, trosnes et dominacions, saints apostres de Dieu, martirs, confesseurs, et toute l'université des beneurees sainctes, martires, vierges et continentes, priez pour moy et soiez en mon aide. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22]). |
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"Ardemment" : Pour ce que elles durent sans fin et sont les tresors de l'ame qui est perpetuele, et les autres passent si comme fumee, de tant ceulz qui le goust en sentent et assaveurent les desirent ardemment plus que autre chose mondaine ne porroit estre desiree. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 11]). |
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"Armurier" : Armuriers, lormiers, qui fer batent (...) Y a, qui, sanz cesser, martellent ([CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 138]). ...orfevre, brodeur, ameurier, tapissier et autres ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 205]). |
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"Arrière-fief, fief mouvant d'un autre fief" : Il apertient a tel dame ou damoiselle que elle soit toute aprise es drois des fiefs, des arriers fiefs, des censives, de droictures, de champars, de prises de plusieurs mains, et de toutes telz choses qui sont en droit de seigneurie selon les coustumes de divers païs ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 153]). |
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"Mépris, morgue, superbe" : Toutevoyes tieulx et tieulx, ou telles et telles, ont eu Arogance contre toy et ont cuidié par leur oultrecuidance pouoir a toy, et ont fait tieulx et tieulx choses a ton desplaisir et prejudice. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 12-13]). ...par .II. manieres d'occasions viennent et sourdent communement troublemens de courage et contaminacions de pensée (...) La premiere que j'ay dit, qui d'orgueil vient, est quant cuer d'omme est tant eslevé en arrogance qu'il lui semble qu'autre quelconque creature ne le vaille et adont est comme forsenez quant, tant soit petit, est poingt d'aucun pou de parole qui ne lui plaise ([CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 30]). |
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II. - | "Condition, état, situation" : Avec ces choses lui affiert estre tres bonne mainagiere, se cognoistre en labour (...) de quel maniere est le meilleur que les sillons aillent selon l'assiete du garait, s'il est en païs sec ou moiste, et de la parfondeur, que ilz soient droiz et onniement faiz, seméz a point de tel grain comme la terre le desire ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 153-154]). |
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Empl. trans. "Calmer, apaiser, adoucir" : Et ad ce propos dist Salemon es Proverbes, ou .XXVe. chapitre : Doulceur et humilité assouagist le prince et la langue mole (c'est a dire la doulce parole) flechist et brise sa durté ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 35]). |
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"Ornement, parure" : Ne pour atour, qu'on me feïst, Ne couronne, qu'on asseïst Sus mon chief, oncques n'en party Le chappel ([CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 54]). Mais ne fu mie contrefaite En sa vesteure (...) Son atour fu moult agreable, Simple, plaisant et honorable. ([CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 91]). La vint la dame en grans atours. ([CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 267]). Si ensuivra de ceste rigle la .IIe. des deux vertus que nous avons dit que elle vouldra singulierement avoir, c'est assavoir chasteté, de laquelle elle sera par ceste maniere de vivre tant reamplie et ramenee a tel purté qu'en fait n'en dit, semblant, attour, contenance, maintien, estat, regart, n'aura riens ou il ait a redire ne reprochier. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 46-47]). |
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II. - | Empl. intrans. Attraire à femmes. "Courir après les femmes" : ...veu le peril de joennesce, la legierté et la grant convoitise que hommes ont communement a attraire a femmes (...) est le plus seur (...) n'estre coustumieres de tant troter ça et la ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 182]). |
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"Accroissement, augmentation" : ...lesquelles, de moy recapitulees, veues et reveues, m'apparoient de mieulx en mieulx estre tres prouffitables au bien et augmentacion de meurs vertueux en accroissement d'onneur aux dames ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 225]). |
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"Autel" : Et les prestres qui a telz boubans les voyent venir a l'aultel par semblant d'offrir a Dieu, et elles offrent au prince d'enfer qui est prince d'orgueil, se devroient tourner et n'attendre leur offrande. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 162]). |
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- | En partic. [L'obj. désigne une pers.] "Recommander" : ...ycelle Raison que tu tant auctorises dist que "ce n'est fors desacoustumance" en France : ce n'est mie desacoustumance, car onques ne l'acoustumerent ! Et dont vient que elles ne l'ont acoustumé ? Il vient de raisonnable honte, qui - Dieux mercis ! - n'est mie chasciee de leurs frons. ([CHR. PIZ., Déb. R. Rose H., 1401-1402, 123]). ...est il en ce monde plus grant maistresse de toy, ne plus auctorisiee ? ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 12]). |
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- | En partic. D'autorité. "Qui a du pouvoir, recommandable, qui a du crédit" : ...je oÿ dire, n'a pas moult, a .I congnois, et homme d'auctorite, que il congnoit ung home marié, lequel ajouste foy au Ronmant de la Rose comme a l'Euvangile ([CHR. PIZ., Déb. R. Rose H., 1401-1402, 139-140]). La vi je neuf dames venues Qui se baignoient toutes nues En la fontaine, en verité Moult sembloient d'auctorite Et de grant valour et savoir. ([CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 35]). ...la aura tel port, tel maintien et telle contenance, quant en son hault siege sera assise, que elle semblera bien estre dame de tous, et chascun l'aura en grant reverence, comme leur sage maistresse et de grant auctorite. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 49]). Si la verront et orront maintes vaillans dames et femmes d'auctorite ou temps present et en cil a venir ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 225]). |
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- | En partic. D'autorité. "Qui a du pouvoir, recommandable, qui a du crédit" : ...je oÿ dire, n'a pas moult, a .I congnois, et homme d'auctorite, que il congnoit ung home marié, lequel ajouste foy au Ronmant de la Rose comme a l'Euvangile ([CHR. PIZ., Déb. R. Rose H., 1401-1402, 139-140]). La vi je neuf dames venues Qui se baignoient toutes nues En la fontaine, en verité Moult sembloient d'auctorite Et de grant valour et savoir. ([CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 35]). ...la aura tel port, tel maintien et telle contenance, quant en son hault siege sera assise, que elle semblera bien estre dame de tous, et chascun l'aura en grant reverence, comme leur sage maistresse et de grant auctorite. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 49]). Si la verront et orront maintes vaillans dames et femmes d'auctorite ou temps present et en cil a venir ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 225]). |
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- | [P. réf. à Matth. XV, 14] L'aveugle mène l'aveugle : ...c'est assavoir que l'aveugle maine l'aveugle et tous deux cheoient en la fosse. ([MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 310]). Et vous le veez par exemple : car, quant ung aveugle maine l'autre, ce n'est pas de merveille se ilz cheent tous deux en une fosse. Dont doit le pecheur ou pecherresse faire pourveance d'un tressaige et tresclervoyant conseillier qui de tous ses pechiez lui sache donner remede et conseil, et qu'il sache discerner entre l'un pechié et l'autre pour remede donner. ([Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 17]). ...mais quelque cause qui t'y meuve, tu fais mal et en ce faisant tu ressembles l'aveugle qui meine l'autre aveugle, et tous deux trebuchent en la fosse. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 128]). |
Rem. Hassell 45-46, A220 ; DI STEF. 48c, aveugle. |
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"Bain public" : Aussi de baigneries et d'estuves et de commerages trop hanter a femmes ; et tieulx compagnies sans neccessité ou bonne cause ne sont que despens superflus ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 182]). |
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Estre en balance. "Être fragile, menacé" : ...et il est neccessité que il les tiengne en amour en telle maniere que de celle amour viengne crainte plus que par rigueur, ou autrement sa seigneurie est en balance. ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 70]). |
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II. - | "Obstacle, empêchement" : ...ja est plus avancie en ce pou de temps qu'elle y a demouré que toy qui y es des ton enfance. Pour quoy puet ce estre, quelque cause y a ? Mais je y mettray barres se je puis et la desavanceray ([CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 136]). |
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